شلغم
بیماریها و شناخت داروها در طب سنتی اسلامی ....................پیامبر اکرم(ص):لايَستَغنِي أهلُ كُلِّ بَلَدٍ عَن... طَبيبٍ بَصيرٍ ثِقَةٍ. .....مردم هيچ شهرى از پزشکِ بصيرِ مورد اعتماد بى نياز نيستند. ...............................بحارالانوار،ج75،ص235
عینک آفتابی مارک با گارانتی" >عینک آفتابی مارک با گارانتی
عینک آفتابی ریبن" >عینک آفتابی ریبن
فروشگاه خرید ساعت دیواری" >فروشگاه خرید ساعت دیواری
فروشگاه اینترنتی" >فروشگاه اینترنتی
هاست ویندوز Plesk" >هاست ویندوز Plesk
عینک آفتابی مردانه" >عینک آفتابی مردانه
ظرفشوی واشن برایت" >ظرفشوی واشن برایت
خرید مونوپاد" >خرید مونوپاد
خرید ساعت دیواری فانتزی" >خرید ساعت دیواری فانتزی
گن لاغری" >گن لاغری
پایه عکاسی مونوپاد" >پایه عکاسی مونوپاد
نینجا والت" > نینجا والت
دستگاه فر موی مک استایلر" >دستگاه فر موی مک استایلر
پایه عکاسی مونوپاد" > پایه عکاسی مونوپاد
فانی بافت خرید" >فانی بافت خرید
گن لاغری مردانه" >گن لاغری مردانه
خرید ساعت دیواری" >خرید ساعت دیواری
پاور بانک" > پاور بانک
واکر کودک" >واکر کودک
مونوپاد" >مونوپاد
شارژر همراه پاور بانک" >شارژر همراه پاور بانک
تی شرت محرم" >تی شرت محرم
گن لاغری مردانه" >گن لاغری مردانه
خرید هاست لینوکس" >خرید هاست لینوکس
شارژر همراه" >شارژر همراه
بهترین گیرنده دیجیتال " > بهترین گیرنده دیجیتال
فروشگاه تی شرت محرم" > فروشگاه تی شرت محرم
هات بانز" > هات بانز

آمار مطالب

کل مطالب : 271
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 19

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 188
باردید دیروز : 103
بازدید هفته : 552
بازدید ماه : 2729
بازدید سال : 5950
بازدید کلی : 109805

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بیماریها و شناخت داروها در طب سنتی اسلامی و آدرس teb1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 188
بازدید دیروز : 103
بازدید هفته : 552
بازدید ماه : 2729
بازدید کل : 109805
تعداد مطالب : 271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


(دريافت کد ساعت)<

br>
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سلامی
تاریخ : یک شنبه 27 مهر 1393
نظرات

شلغم داراى فسفر، کلسیم، آهن، ید، گوگرد و ویتامین هاى «آ»، «ب» و «ث» بوده و به این جهت براى تقویت باه و تقویت عمومى بدن مفید است.

شلغم از سبزى هاى نادرى است که داراى آرسینک هستند و این ماده در درجه اول براى بیمارى هایى که علت آن فقر غذایى، تحلیل قوا و سل است، بسیار مفید است.

شلغم داراى 7.4 درصد مواد قندى است، حال آنکه شیرین ترین و بهترین سیب هاى درختى، بیش از 7.2 درصد مواد قندى ندارند، به این جهت خاصیت غذایى آن زیاد است.

شلغم قوه بینایى را زیاد مى کند.

شلغم ترشح ادرار را تحریک مى کند و در سنگ کلیه و مثانه تجویز مى شود.

در بیمارى نقرس و درد مفاصل یک شلغم را بپزید و آن را ریزریز کرده به شکل فرنى درآورید و مثل ضماد، روى مفاصلى که درد مى کند، بگذارید.

ضماد شلغم براى معالجه سرمازدگى اعضاى بدن نیز بسیار مفید است و ورم آن را به کلى از بین مى برد؛ براى انجام این امر، یک شلغم را در کوره با پوست بپزید، وقتى خوب پخته و نرم شد بگذارید کمى سرد شود، سپس آن را به دو قطعه کرده و هر قطعه را روى عضوى بگذارید که سرمازدگى پیدا کرده است و محکم بمالید تا شیره آن بیرون آید.(1)

علم تغذیه که از اوایل قرن بیستم، با کشف ویتامین ها شروع شده و امروزه به پیشرفت هاى شایانى رسیده است، هدفش این است که با بررسى هاى پزشکى دقیق، خواص درمان بخش بقولات، سبزیجات، میوه جات و سایر مواد غذایى را کشف و در دسترس استفاده عموم قرار دهد که تا حدامکان، مردم از خوردن داروها خوددارى و با محصولات طبیعى و غذاهاى گوناگون، بیمارى هاى مختلف را درمان کنند. در مواردى هم که معالجه با داروها لازم و واجب باشد، انتخاب غذاهاى مناسب و استفاده از خواص درمان بخش آن ها، بدون هیچ تردیدى، کمک فوق العاده مؤثرى در بهبود حال بیمار خواهد داشت و به همین جهت، علم تغذیه رشته مهمى از دانش پزشکى است و روز به روز در کشورهاى مترقى دنیا توسعه و اهمیت بیشترى پیدا مى کند و دانشمندان غذاشناس دنیا هر روز خواص جدیدى در مواد غذایى کشف کرده و مى کنند. پانصد تن از این دانشمندان که اخیرا در شهر هانوور آلمان اجتماع کرده و تحقیقات خود را با یکدیگر در میان نهادند، نمونه اى از اهمیت علم تغذیه را در اروپا نشان مى دهد.

اگرچه راهنماى پزشکان و دانشمندان مزبور در تحقیقات علمى، همانا لابوراتوارهاى شیمى و تجربیات بیولوژیکى و آزمایش هاى بالینى است که از یک طرف، مواد گوناگون غذایى را تجزیه کرده و به مواد موجود در آن ها پى مى برند و از طرف دیگر، تأثیر این مواد را ابتدا در حیوانات، سپس در انسان مورد آزمایش قرار مى دهند، ولى یک ذخیره تمام نشدنى از علوم وجود دارد که کمک هاى شایانى به پیشرفت دانش تغذیه قرن بیستم کرده است و آن ترجمه کتاب قانون ابن سینا و ترجمه هایى است که از کتب طب قدیم ایران و یونان در اروپا موجود است، وگرنه به هیچ وجه، دانشمندان نمى توانستند با این سرعت، به این همه خواص و آثار مواد غذایى پى ببرند.

اگر شما کتاب هاى پزشکى شصت سال قبل را مطالعه فرمایید، در هیچ یک از آن ها، خواص درمان بخش میوه ها، سبزى ها و بقولات مختلف را آن طور که امروز در کتاب هاى تغذیه مى بینید، نخواهید دید، زیرا تا آن زمان علم شیمى نشان داده بود که هر غذا فقط از مواد سفیده اى، مواد نشاسته اى، مواد چربى و کمى آب و املاح ساخته شده است و هیچ گونه تأثیر دارویى براى آن غذاها قائل نبودند و پزشکان آن زمان مى گفتند غذا فقط غذاست و براى سیر شدن و ترمیم بافت هاى بدن، که بر اثر کار دائم فرسوده مى شوند، به کارمى روند و با سوختن خود انرژى حرارتى ایجاد مى کند. ولى امروز مى بینیم که کتاب هاى بزرگى در علم تغذیه نوشته شده و همه گونه آثار درمان بخش براى معالجه بیمارى ها به غذاها نسبت مى دهند، چنان که آرنوزان در کتاب درمان شناسى مى گوید:

«غذاها از نظر کمیت و کیفیت در معالجه بیمارى ها مقام اول اهمیت را دارند.»

و این جمله قصار سلس (پزشک معروف رومى دو هزار سال قبل) هنوز کهنه نشده است که:

«بهترین معالجه، غذاى مناسب و به هنگام است.»

شاید خوانندگان عزیز تصور فرمایند هزار سال یا دو هزار سال قبل چون هیچ یک از علوم، پیشرفت چندانى نداشته است، دانشمندان از خواص درمان بخش غذاها، آن طور که اکنون واقف هستند، مطلع نبوده اند. این تصوّر عمومى مردم ناشى از تبلیغات سوئى است که اروپاییان همه جا درباره قدما انجام داده و معلومات آن ها را عاطل و باطل و پوچ جلوه گر ساخته اند. چون بحث ما در اینجا درباره علم تغذیه است، باید گفت عقاید اطباى قدیم ایران و یونان درباره خواص درمان بخش انواع خوراکى ها هرگز کهنه نمى شود، بلکه مبناى تحقیقات اروپاییان همیشه بر آن ها استوار بوده و هست.

براى اینکه شاهد مثالى بیاورم خواص شلغم را، که از کتاب هاى امروزه اقتباس کردیم، یادآور مى شوم.

اگر به کتاب تحفه المؤمنین، تألیف میر محمد مؤمن، که از اطباى زمان صفویه است، مراجعه کنیم در خواص شلغم چنین مى بینیم:

«کثیر الغذا و مهیج باه و مدر بول و مقوى باصره و مفتت حصاه و رافع سعال و ملین طبع و سینه است و ضماد مطبوخ آن محلّل اورام و جهت نقرس و شقاق و سرمازدگى و حکه مفید، و ریشه هاى باریک آنکه ساییده با عسل بنوشد جهت سپرز و عسر البول مجرب است و ترشى شلغم ملطف رطوبات و مقوى احشاء و مشهى و بى نفخ است.»

ملاحظه مى فرمایید این ها تماما همان مطالبى هستند که امروزه نیز به آن ها معتقدند و حتى در جزئیات هم اختلافى در بین نیست، مثلا لئونس کارلیه مى گوید:

«معروف است که شلغم ثقیل الهضم است.»

در تحفه هم مى نویسد:

«نفاخ و دیرهضم و مصلح آن زیره و شیرینى ها است.»

چنان که مى بینیم، قدما براى از بین بردن نفخ شلغم، قدرى زیره به آن اضافه مى کردند و با شیرینى مى خوردند که هضم آن را سهل تر مى کرد.

پی نوشت:

1. مطالبى که ذکر کردیم از کتاب سبزى ها و میوه هاى شفابخش، تألیف لئونس کارلیه و کتاب اعجاز خوراکى ها تألیف آقاى دکتر غیاث الدین جزایرى اقتباس شده است.

 

منابع

مجموعه آثار دكتر سيد جلال مصطفوى كاشانى، ج 2


تعداد بازدید از این مطلب: 3105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود